تفاوت فرم عمومی و اختصاصی

شاید هنگامی که قصد دارید بخشی از خدمات چاپی خودتان را در قالب چاپ افست انجام بدهید حرف هایی در مورد فرم عمومی و اختصاصی به گوشتان خورده باشد.
ما در مقاله تفاوت فرم عمومی و اختصاصی در چاپ افست قصد داریم ابتدا توضیحاتی در خصوص فرم های عمومی و اختصاصی و پس از تعریف هر یک از این فرم ها به مزایا و محاسن هریک از این فرم ها و نکاتی در مورد هریک از این موارد نکاتی برای شما بیان بکنیم.
انتخاب درست و متناسب با بودجه سازمانی شما می تواند یک انتخاب درستی به شما برای یک چاپ خوب و معقول و با کیفیت به شما بدهد.
ما در مقالات گذشته توضیحاتی در خصوص تفاوت چاپ افست و دیجیتال برای شما بیان کردیم و قصد داریم در این مقاله تفاوت فرم عمومی و اختصاصی بیشتر وارد جزئیات در بخش چاپ افست بشویم و امیدوار هستیم در مقالات آینده جزئیات بیشتر از چاپ های دیجیتال برای شما بیان بکنیم.

فرم عمومی در چاپ افست

در فرم های عمومی به مجموعه اقدامات و فعالیت هایی که سبب کاهش هزینه با به اشتراک گذاشتن سایر فایل ها درون یک فرم چاپی که نسبت به نوع رنگ فایل ها تفکیکی صورت نمی گیرد فرم عمومی گفته می شود.
در فرم های عمومی براساس میانگین رنگی فرم تقسیم و تنظیم می شود یعنی به گونه ای که نسبت به مانیتور استاندارد چیزی در حدود ۱۵ درصد اختلاف رنگ می تواند داشته باشد.
به دلیل تغییراتی که در فرم های عمومی در بازه های زمانی از جمله ( جوهر – جنس کاغذ – روکش و … ) ممکن صورت بگیرید هر فرمی در بازه های زمانی مختلف اگر باهم ۱۵ درصد اختلاف رنگ داشته باشد نسبت هر دو فرم با هم چیزی در حدود ۳۰ درصد ممکن است اختلاف رنگ داشته باشد.
در فرم های عمومی شما می توانید قبل از چاپ مشخصات ریز سفارش خودتان را از جمله جنس و بافت و ضخامت کاغذ ، روکش بکار رفته برروی آن را انتخاب بکنید ولی انتخاب هریک از این محصولات براساس موجودی بازار می باشد لذا باید به این نکته توجه بکنید که براساس موجودی بازار تفاواتی ممکن است در آن صورت بگیرد.به این معنی نیست که ممکن است کوتاهی در فرم های عمومی صورت بگیرد به این معنی می باشد که ممکن است در یک بازه زمانی یک نوع و یک جنس کاغذ و با یک زیر دستی در بازار موجود باشد در بازه زمانی دیگر جنس و زیر دستی متفاوتی وجود داشته باشد ولی از نظر گرماژ یک جنس کاغذ می باشد.
Differences between general and proprietary forms2
فرم اختصاصی در چاپ افست
به فرمی که بصورت خاص و اختصاصی فقط طرح و خدمات شما در یک فرم چاپی قرار بگیرید چاپ اختصاصی گفته می شود. در چاپ اختصاصی فرم خودتان را به هر شکل و هر نحوه ی که بخواین امکان چاپ وجود دارد . این امکان فقط محدود به شکل و طرح چاپی شما نمی شود به جنس و رنگ و ابعاد و سایر موارد می توانید در چاپ اختصاصی انجام بدهید.بطور کلی در چاپ اختصاصی اکثر خواسته های شما برآورده می شود.
رنگ ها در چاپ اختصاصی بسیار نزدیک به آن چیزی که خودتان می خواهید در خواهد آمد البته این به انتخاب درست شما در رنگ بشدت بستگی دارد وجود چاپ اختصاصی به این معنا نیست که ضعف های در طراحی صورت گرفته را جبران بکند فقط صرف هزینه زیاد پرداخت کردن در چاپ اختصاصی و از خدماتی که چاپ اختصاصی به شما ارائه می دهد استفاده نکنید عملا هزینه ای که پرداخت کرده اید بلااستفاده می باشد.
Differences between general and proprietary forms1

تفاوت های بین فرم عمومی و اختصاصی در چاپ افست

۱-هزینه فرم های اختصاصی نسبت به فرم های بشدت بالا تر می باشد.استفاده از فرم های اختصاصی زمانی به صرفه تر می باشد که در حجم بسیار بالا و یا در تنوع بسیار زیاد صورت بگیرد والا در حجم و تیراژ پایین اصلا به صرفه نمی باشد.
۲-در فرم های عمومی امکان پرتی بین ۷ تا ۱۰ درصد وجود دارد به دلیل اینکه در فرم های عمومی طرح ها در کنار هم قرار میگیرد و در هنگام برش و بسته بندی این پرتی ممکن است به وقوع بپیوندد ولی در فرم های اختصاصی در بعضی از مواقع ممکن است بیشتر از درخواست شما خروجی بدهد مثلا اگر ۱۰۰۰ عدد چاپ کارت ویزیت ، ۱۰۰۰ عدد چاپ بروشور ، ۱۰۰۰ عدد چاپ تراکت به شما ۱۰۰۰ عدد چاپ سربرگ بصورت اضافه خروجی بدهد.
۳-در فرم های اختصاصی امکان حضور ناظر وجود دارد که این امکان در فرم های عمومی وجود ندارد.
۴-نکته ای که در توضیحات هر یک از فرم ها گفته شد در فرم های عمومی چند کار در یک فرم یا به اصطلاح در یک شیت چینده و سپس چاپ می شود که در فرم های اختصاصی این اتفاق صورت نمی گیرد فقط طرح و خواسته شما چاپ می شود و همین امر سبب دقت رنگی در کار شما می شود.
۵-در فرم های عمومی شما محدودیت در انتخاب جنس و سایز و شکل را خواهید داشت مثلا شما فقط محدود به جنس هایی که موجودی چاپخانه دارد می توانید انتخاب بکنید ولی در فرم های اختصاصی اصلا این محدودیت وجود ندارد و شما هر جنس کاغذ در هر گرماژ و با هر روکشی می توانید انتخاب و سفارش خودتان را چاپ بکنید.
۶-در فرم های عمومی تست رنگ به آن شکلی که در فرم های اختصاصی هست در فرم های عمومی وجود ندارد. چون فرم اختصاصی آن فرم مخصوص شما می باشد این امکان وجود دارد یک نمونه چاپی را شما قبل از چاپ مشاهده بفرمایید و بعد از تایید کل سفارشتون رو چاپ بکنید ولی در فرم های عمومی چون فرم عمومی و مخصوص به یک نفر نیست و نمیشود تایید تست رنگ را به همه افراد نشان داد تست رنگ در فرم های عمومی کاربرد ندارد.
۷-در چاپ های اختصاصی اگر فاصله چاپی شما حتی یک سال هم به طول بینجامد این ضمانت وجود دارد که دقیقا عین رنگ شما که در سال گذشته چاپ کرده اید خروجی بدهد ولی در فرم های عمومی به سبب اختلاف رنگ تا ۱۵ درصد ممکن است سفارش چاپی شما در حد فاصل یک روز هم با هم اختلاف رنگ داشته باشد.

نکته آخر

ما در مقاله تفاوت فرم عمومی و اختصاصی سعی کردیم تمامی مطالبی که می شود در خصوص فرم های عمومی و اختصاصی برای شما بیان بکنیم بیان کردیم و امیدوار هستیم تفاوت فرم عمومی و اختصاصی را خوب متوجه شده باشید و بتوانید یک انتخاب درست و مفیدی داشته باشید.
نکته کلیدی که شما باید به آن توجه داشته باشید انتخاب شما بین فرم های عمومی و اختصاصی است انتخاب بین این دو فرم ها باید زمانی اتفاق بیافتد که یا حجم سفارش چاپی شما بالا ۱۰ هزار عدد و یا تنوع چاپی شما زیاد باشد در این شرایط سعی کنید از فرم های اختصاصی برای سفارش چاپی خود استفاده بکنید ولی برای زمان هایی که حجم سفارش شما کم و در زمان محدودی و یا دقت رنگ از اهمیت کمی و هزینه چاپی برای شما از اهمیت زیادی برخوردار می باشد از فرم های عمومی استفاده بکنید.

Comments

Popular posts from this blog

کدام هدیه برای تبلیغات آخرسال مناسب است

بهترین هدیه برای روز مادر در چاپ متین

علت اهمیت صنعت چاپ در چاپ متین