Skip to main content

تاریخچه چاپ و جوهر

تاریخچه چاپ و جوهر

با توجه به نیاز جامعه در خصوص آگاهی از نحوه پیدایش صنعت چاپ و جوهر از دیرباز تا به امروز ما یک مقاله جامع و کامل در این خصوص برای شما خوانندگان گردآوری کردیم امید است با شناخت تاریخچه چاپ و جوهر ارزش صنعت چاپ را بیشتر درک کنیم.
در این قرن بیست و یکم، صنعت چاپ با زندگی آغشته شده و در بسیاری از کارهای روزمره ما نفوذ کرده است. اگر نیم نگاهی به اطراف زندگی خود بیاندازیم از چاپ کتاب، چاپ بنر ، چاپ روی تی شرت ، چاپ روی لیوان ، چاپ مجله ، چاپ پوستر ، چاپ تراکت و … همه و همه از صنعت چاپ برگرفته شده است. اکثر ما امروزه در خانه ها و یا در محل کارمان از انوع دستگاه های پرینتر، فکس و … بهره می گیریم به طوریکه در یک لحظه حجم کثیری  از برگه ها را با یک اشاره پرینت گرفته می شود. برای یک لحظه تصور زندگی کردن، بدون چاپ و جوهر بسیار سخت و غیرقابل تحمل می باشد. بخصوص برای نویسندگانی که قصد دارند نوشته های آن ها به سراسر جهان ارسال شود.

آغاز پیدایش چاپ

در زمان باستان برای نوشتن و یا نقاشی کردن درباره یک موضوع از جوهر استفاده می کردند.

در خاورمیانه:

در حکومت های اسلامی از یک ابزار نوشتاری به نام گالام استفاده می کردند. این جوهر ها از صمغ های سوزانده شده  مانند قیر یا روغن و آنها را قبل از خشک شدن فشرده و استفاده می کردند. چینی ها جوهر را به یک صفحه قرصی مانند متصل می کردند که حمل آن آسانتر شود. شواهدی از صنعت چاپ در حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد وجود دارد، که تصاویر از طریق صفحات قرصی شکل از  طریق خاک رس کپی می کردند.به نحوی که برای نوشتن آن همه مطالب ۴۰۰۰ سال زمان نیاز می برد.

 
 

در اروپای باستان:

به آن دوره زمانی پیدایش چاپ و جوهر در اروپا به عنوان “دوره ماقبل از تاریخ” شناخته می شود و یا در زمان قبل از ظهور منابع کتبی.در غارهای سراسر اروپا نقاشی هایی یافت می شود که از منگنز قرمز، خاک سرخ یا سیاه استفاده می کردند. و یا از خون حیوانات بعنوان جوهر و یا سایر چیزهای موجود در طبیعت و از دیوارهای غارها بعنوان کاغذ استفاده می کردند.

روم باستان:

رومیان باستان از چنگال بعنوان قلم استفاده و از کاغذ درخت مصری برای نوشتن استفاده می کردند، جوهرهای آنها حاوی دود، صمغ، سرکه و گاهی اوقات حتی جوهر هشت پا بود.در کشورهای امپراطور رم جمعیت زیادی زندگی می کرد، و برای اعلان اخبار و یا  وضع قوانین تصویب شده در سراسر کشور، به وسیله حک کردن بر روی فلز و یا چوب و قرار دادن آنها در مکان های عمومی دیگران را در جریان می گذاشتند.

 
 

پیشرفت صنعت چاپ در قرن ۱۵

انگلوساکسون بریتانیا

با وجود این واقعیت که چینی ها توانستند صنعت چاپ را توسعه بدهند، صنعت چاپ در اروپا تا قرن ۱۵ که به آن دوره تاریکی می گویند هیچ پیشرفتی نداشت.به گونه ای که شواهد نشان می دهد تا آن زمان برای کپی کردن از یک نوشته بصورت دستی انجام می دادند که ضریب خطا و غلط بسیار بالا بود. این روش بسیار وقت گیر بود. آثار این نوشته ها در قالب انجیل و عهدنامه و غیره موجود می باشند.

صنعت چاپ در دوره رنسانس

در دوره رنسانس شخصی با نام یوهانس گوتنبرگ در سال ۱۴۶۸ در شهر مینسزر آلمان متولد شد. او توانست با اختراع دستگاه چاپ متن در اوایل دوره رنسانس اروپا، انقلاب عظیمی در صنعت چاپ به وجود بیاورد که به نوعی او را پدر معنوی صنعت چاپ می نامند.
 

این دستگاه به چه شیوه ای کار می کرد؟

در حدود دهه ۱۴۴۰ پس از مدت زمان زیادی با کسب تجربه های مختلف، گوتنبرگ تواسنت یک دستگاه چاپی را تولید کند که به صورت دستی عمل می کرد. گوتنبرگ بصورت آزمایشی با استفاده از آلیاژ سرب، توانست به تولید کتاب های با کیفیت بالا و بصورت کاملا موفق به چاپ برساند.
دستگاه چاپ با استفاده از غلطک ها جوهر که در یک قالب چوبی نگهداری می شدند این غلطک ها توسط دست قابل حرکت بودند. این غلطک ها روی کاغذ فشار وارد می کردند.
گوتنبرگ علاوه بر توسعه صنعت چاپ توانست تحولی نیز در دنیای جوهر بوجود بیاورد.او از جوهرهای مبتنی بر نفت که از آب پایدار تر بود استفاده کرد.
 
 
 

 

کتاب های گوتنبرگ

گوتنبرگ با روش های مختلف چاپ کتاب را آزمایش کرد و بین سال های ۱۴۵۰ تا ۱۴۵۵ کتاب مقدس گوتنبرگ را تولید کرد؛ در هر صفحه این کتاب ها ۴۲ خط وجود داشت و گاهی اوقات این کتاب ها به عنوان کتاب ۴۲ خط مقدس شناخته می شود.و تعداد این کپی های  بین ۱۸۰-۲۰۰ برآورد شده است، اما تنها ۲۲ مورد از این کتاب ها امروز باقی مانده اند که بصورت کامل در اختیار ما قرار دارند و احتمالا با ارزش ترین مواد چاپ شده در جهان می باشند.

دوره صنعت چاپ

توانایی دستگاه چاپ گوتنبرگ که قابلیت چاپ ترکیب تصویر و متن را داشت یک ابزار بسیار محبوبی برای طرح های هنری شناخته می شد.

نقاشی سایه روشن

در اواسط قرن هجدهم، لودویگ فون سیگن یک روش جدید برای چاپ عکس هایی را با نام Mezzotint (نیمی رنگ) توسعه داد. این امکان تولید مثلثی از یک تصویر را داشت و مخصوصا در تولیدات بسیار محبوب بود. با این حال، این یک روند دشوار و کارآمد بود. در سال ۱۷۶۸، آكاتينت فضایی را برای هنرمندان فراهم کرد که بتوانند تصاویر را بصورت قلم زنی بر روی بسیاری از سطوح انجام دهند و در نهایت بصورت دستی بعضی از قسمت های آن را با آبررنگ رنگی می کردند.تصاویر رنگی در اروپا تا قرن نوزدهم تولید نشد.

دستگاه چاپ متحرک و چاپ افست

برای نیازهای چاپی انبوه ، دستگاه های چاپی موجود در آن سال ها بسیار کوچک بود و امکان چاپ در حجم بسیار کم وجود داشت ، به عنوان مثال، کارت ویزیت، تراکت و … که نیاز به تکثیر بالا بود این دستگاه ها کفاف نیاز جامعه را نمی داد. در سال های ۱۸۷۰ دستگاه چاپ افست اختراع شد که جوهر به طور مستقیم بر روی کاغذ قرار نمی گرفت، بلکه از یک صفحه فلزی بر روی یک تشک لاستیکی توزیع می شد که پس از آن روی کاغذ قرار می گرفت. این یک روش مقرون به صرفه بود، که اجازه می دهد که توزیع جوهر، حتی در حجم بالای چاپ بسیار سریع خشک شود.

صنعت چاپ در قرن ۲۱

در قرن ۲۰ صنعت چاپ در مسیر معمولی قرار داشت. کتاب ها در آن سال ها به طور گسترده ای در دسترس بوند، همچنین در آن زمان روزنامه بصورت روزانه چاپ می شدند، و چاپ های رنگی  به طور فزاینده ای افزایش پیدا کرده بود.و پیشرفت این حوزه تا زمانی که بخش رایانه ها پیشرفتی نداشتند صنعت چاپ تغییر چشم گیری نداشت.
 
 

 
 

صنعت چاپ در قرن ۲۱

در قرن ۲۰ صنعت چاپ در مسیر معمولی قرار داشت. کتاب ها در آن سال ها به طور گسترده ای در دسترس بوند، همچنین در آن زمان روزنامه بصورت روزانه چاپ می شدند، و چاپ های رنگی  به طور فزاینده ای افزایش پیدا کرده بود.و پیشرفت این حوزه تا زمانی که بخش رایانه ها پیشرفتی نداشتند صنعت چاپ تغییر چشم گیری نداشت.

فتوکپی:

فتوکپی از قرن ۱۸ متولد شده است،اما یک تکنولوژی فوق العاده نیرومند می باشد. و در یک بازه زمانی پیشرفت قابل توجه ای داشت. دانشجوی آمریکایی چستر کارلسون، فرآیند “xerography” را اختراع کرد (یعنی نوشتن بدون جوهر معمولی). کارلسون ده سال طول کشید تا یک شرکت را برای فروش محصول انتخاب کند، اما شرکت Haloid نیویورک موافقت کرد که آن را توسعه دهد، بعدا به عنوان شرکت Xerox شناخته شد.

چاپگرهای لیزری:

Xerox همچنین نسخه چاپگر لیزری را در سال ۱۹۶۹ بر اساس اصلاح از دستگاه های کپی قبلی توانست دستگاه لیزری جدیدی را تولید کند. پرینترهای لیزری می توانند چاپی با کیفیت بالا را در یک زمان کوتاه انجام دهند و امکان گرفتن پرینت در حالت های مختلف را می دهد. این یک پیشرفت قابل توجه بود زیرا این اولین روش متداول در صنعت چاپ بود.

ماتریس نقاط:

در سال ۱۹۷۰، چاپگر ماتریس نقطه ای، اولین بار ظاهر شد. یک چاپگر نقطه ماتریس، بر خلاف جت لیزر، با حرکت به عقب و جلو، یا بالا و پایین، و با ضربه زدن به جوهر و سپس بر روی کاغذ تصویر را چاپ می کند. بر خلاف اینکه پرینترهای لیزری برای کسب و کار طراحی شده بودند، چاپگرهای ماتریس نقطه در دسترس و مقرون به صرفه تر از چاپگرهای لیزری بودند و جز محبوب ترین پرینتر های خانگی تا سال ۱۹۹۰ بودند. بعد از آن سال ها بخاطر عدم کیفیت مناسب در چاپ های رنگی آنها جایگزین پرینتر های جوهر افشان شدند.

جوهر افشان:

چاپگرهای جوهر افشان تصاویر را از طریق قطرات جوهر بر روی کاغذ ایجاد می کنند، و جوهر به شکل مایع باقی می ماند. در سال ۱۹۷۰ چاپگر جوهر افشان که قادر به پخش تصاویر کامپیوتری توسط اپسون و HP بود، در سال ۱۹۸۸ با استفاده از Deskjet HP به بازار عرضه شد؛ بازار امروز تحت تاثیر چهار تولید کننده اصلی قرار دارد: canon، epson، HP و Lexmark. مزایای عمده چاپگرهای جوهر افشان این است که آنها می توانند تصاویر رنگی با کیفیت بالا باز تولید کنند این پرینتر ها به دلیل کیفیت و بسیار مقرون به صرفه بودنشون باعث شد به محبوب ترین پرینتر ها در قرن ۲۱ تبدیل بشوند
بسیاری از تصاویری چاپی در حجم بالا همچون چاپ تراکت ، چاپ پوستر ، چاپ بنر ، چاپ سربرگ ، چاپ کارت ویزیتو … به سرعت توسط این دستگاه های این قرن ۲۱ امکان پذیر شده است.
ما در حال حاضر در عصر انقلاب فناوری و نوآوری زندگی می کنیم. تلفن های همراه نیز می توانند به عنوان رایانه مورد استفاده قرار گیرند و چاپگرها را می توان به صورت بی سیم به رایانه ها و حتی سایر دستگاه های موبایل متصل کرد.در این دوره ما می توانیم از طریق دوربین های عکاسی عکس را بگیریم و تقریبا بلافاصله بر روی کاغذ چاپ کنیم و یا به اسناد مانند مقالات روزنامه ها اضافه کنیم.در حال حاضر هم نیز بسیاری از جوهر های قابل بازیافت و منطبق با محیط زیست می باشند.
تکنولوژی چاپ جدید با این حال مشکلات خود را به وجود آورده است: تولید کنندگان به طور مداوم در حال توسعه راه هایی برای ساخت محصولات خود که سازگار با محیط زیست باشند هستند.، از این رو گسترش شرکت هایی که کارتریج های قدیمی را دفع و بازیافتند سبب آسیب های بسیار جدی به محیط زیست می شوند که کاتریج های قدیمی در حدود ۱۰۰۰ سال زمان برای بازیافت آنها نیاز است.
 
 

 
 منبع : وبسایت مرکز تخصصی چاپ متین

Comments

Popular posts from this blog

کدام هدیه برای تبلیغات آخرسال مناسب است

بهترین هدیه برای روز مادر در چاپ متین

علت اهمیت صنعت چاپ در چاپ متین